Helena Bilandzic

Publications


Peer-reviewed journal articles

Bilandzic, H. & Busselle, R. (2008): Transportation and transportability in the cultivation of genre-consistent beliefs and attitudes. Journal of Communication, 58, 508-529.

Busselle, R. & Bilandzic, H. (2008). Fictionality and perceived realism in experiencing stories: A model of narrative comprehension and engagement.Communication Theory, 18, 255-280.

Bilandzic, H. (2006). The Perception of Distance in the Cultivation Process: A Theoretical Consideration of the Relationship Between Television Content, Processing Experience, and Perceived Distance. Communication Theory, 16, 333-355.

Bilandzic, H., Krotz, F. & Rössler, P. (2006). Introduction to the special issue. Media use and selectivity - New approaches to explaining and analysing audiences. Communications - the European Journal of Communication.

Bilandzic, H., & Rössler, P. (2004). Life according to television. Implications of genre-specific cultivation effects: The Gratification/Cultivation Model. Communications. The European Journal of Communication, 29(3), 295-326.

Bilandzic, H. (2002). Genrespezifische Kultivierung durch Krimirezeption. Medienpsychologie, 14(2), 60-68.

Wolf, S., & Bilandzic, H. (2002). Chatten als Kommunikationsspiel. Medien & Kommunikationswissenschaft, 50 (4), 4, 533-550.

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Book chapters

Bilandzic, H. (in press). Media choice on a micro level: On-line selective strategies in watching television. In T. Hartmann (ed.). Evolving perspectives on media choice: A theoretical and empirical overview. Routledge.

Bilandzic, H. (im Druck). Zur Komplementarität qualitativer und quantitativer Methoden bei der Konstruktion einer Theorie mittlerer Reichweite in der Kommunikationswissen-schaft. In G. Daschmann, A. Fahr & A. Scholl (Hrsg.), Zählen oder Verstehen? Zur aktuellen Diskussion um die Verwendung quantitativer und qualitativer Methoden in der empirischen Kommunikationswissenschaft. Köln: Halem Verlag.

Bilandzic, H., Sukalla, F. & Kinnebrock, S. (2008). Die Moral von der Geschichte: Methodische Probleme und Methodenentwicklung in der Medienanalyse. In: J. v. Gottberg & E. Prommer (Hrsg.): Verlorene Werte? Medien und die Entwicklung von Ethik und Moral. UVK-Verlag. S. 245-256.

Bilandzic, H., & Kinnebrock, S. (2006). Persuasive Wirkungen narrativer Unterhaltungsangebote: Theoretische Überlegungen zum Einfluss von Narrativität auf Transportation. In W. Wirth, H. Schramm & V. Gehrau (Hrsg.), Unterhaltung durch Medien: Theorie und Messung (S. 102-126). Köln: Halem Verlag.

Bilandzic, H. (2006). Forschungslogik im Uses-and-Gratifications-Ansatz. In W. Wirth, E. Lauf & A. Fahr (Hrsg.), Forschungslogik und -design in der Kommunikationswissenschaft. Band 2: Anwendungsfelder in der Kommunikationswissenschaft (S. 195-216). Köln: Halem Verlag.

Bilandzic, H. (2005). Der Zusammenhang zwischen Rezeptions- und Auswahlstrategien beim Fernsehen. In V. Gehrau, H. Bilandzic & J. Woelke (Hrsg.), Rezeptionsstrategien und Rezeptionsmodalitäten (S. 167-182). München: R. Fischer Verlag.

Koschel, F., & Bilandzic, H. (2004). Erklärt oder verstanden? Zur Kausalität der Handlungserklärung in der empirischen Kommunikationsforschung. In W. Wirth, E. Lauf & A. Fahr (Hrsg.), Forschungslogik und -design in der Kommunikationswissenschaft. Band 1: Einführung, Problematisierungen und Aspekte der Methodenlogik aus kommunikationswissenschaftlicher Perspektive (S. 39-59). Köln: von Halem Verlag.

Bilandzic, H. (2002). Situative Frames in der Dynamik der Fernsehrezeption. Eine In-haltsanalyse von Gedankenprotokollen zur selektiven Fernsehnutzung. In P. Rössler, S. Kubisch & V. Gehrau (Hrsg.), Empirische Perspektiven der Rezeptionsforschung (S. 75-95). München: R. Fischer.

Bilandzic, H., Koschel, F., & Scheufele, B. (2001). Theoretisch-heuristische Segmentierung im Prozess der empiriegeleiteten Kategorienbildung. In W. Wirth & E. Lauf (Hrsg.), Inhaltsanalyse: Perspektiven, Probleme, Potenziale (S. 98-116). Köln: von Halem.

Bilandzic, H., & Trapp, B. (2000). Die Methode des lauten Denkens: Grundlagen des Verfahrens und die Anwendung bei der Untersuchung selektiver Fernsehnutzung bei Jugendlichen. In I. Paus-Haase & B. Schorb (Hrsg.), Qualitative Kinder- und Jugendmedienforschung (S. 183-209). München: Kopäd.

Bilandzic, H. (1999). Psychische Prozesse bei der selektiven Fernsehnutzung. In U. Hasebrink & P. Rössler (Hrsg.), Publikumsbindungen. Medienrezeption zwischen Individualisierung und Integration (S. 89-110). München: R. Fischer.

Bilandzic, H. (1998). Formale Merkmale individueller Fernsehnutzung. In W. Klingler, G. Roters & O. Zöllner (Hrsg.), Fernsehforschung in Deutschland (S. 743 -763). Baden-Baden: Nomos.

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Books / Edited books / Guest edited journals

Bilandzic, H., Krotz, F. & Rössler, P. (guest eds.) (2006). Media use and selectivity - New app-roaches to explaining and analysing audiences. Special issue of Communications - the European Journal of Communication.

Schramm, H., Wirth, W., & Bilandzic, H. (Hrsg.) (2006). Unterhaltung durch Medien: Studien zu Rezeption und Wirkung. München: R. Fischer.

Gehrau, V., Bilandzic, H., & Woelke, J. (Hrsg.) (2005). Rezeptionsstrategien und Rezeptionsmodalitäten. München: R. Fischer Verlag.

Bilandzic, H. (2004). Synchrone Programmauswahl. Der Einfluss formaler und inhaltlicher Merkmale der Fernsehbotschaft auf die Fernsehnutzung. München: R. Fischer.

Bilandzic, H., Lauf, E., & Hartmann, T. (2004). How to go international. DGPuK-Wegweiser zu internationalen Tagungen und Fachzeitschriften in der Kommunikationswissenschaft. München: DGPuK.

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Chapters in textbooks and encyclopedias

Bilandzic, H. (2008). Triangulation. In W. Donsbach (Ed.), The international encyclopedia of communication (S. 5178-5180). Oxford, UK; Malden, MA: Wiley-Blackwell.

Bilandzic, H. (2008). Zapping and switching. In W. Donsbach (Ed.), The international en-cyclopedia of communication ( S. 5379-5381). Oxford, UK; Malden, MA: Wiley-Blackwell.

Bilandzic, H. (2006). Lautes Denken. In L. Mikos & C. Wegener (Eds.), Qualitative Medienforschung. Ein Handbuch (S. 362-370). Konstanz: UVK.

Gehrau, V., & Bilandzic, H. (2006). Das qualitative Experiment. In L. Mikos & C. Wegener (Eds.), Qualitative Medienforschung. Ein Handbuch (S. 353-361). Konstanz: UVK.

Bilandzic, H. (2005). Hypothese. In G. Bentele, H.-B. Brosius & O. Jarren (Eds.), Lexikon Kommunikations- und Medienwissenschaft (S. 93). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Bilandzic, H. (2005). Qualitative Forschung. In G. Bentele, H.-B. Brosius & O. Jarren (Eds.), Lexikon Kommunikations- und Medienwissenschaft (S. 235). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Bilandzic, H. (2005). Quantitative Forschung. In G. Bentele, H.-B. Brosius & O. Jarren (Eds.), Lexikon Kommunikations- und Medienwissenschaft (S. 236-237). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Bilandzic, H. (2005). Rezeptionsforschung. In G. Bentele, H.-B. Brosius & O. Jarren (Eds.), Lexikon Kommunikations- und Medienwissenschaft (S. 246-247). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Bilandzic, H. (2005). Rezipient. In G. Bentele, H.-B. Brosius & O. Jarren (Eds.), Lexikon Kommunikations- und Medienwissenschaft (S. 247-248). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Bilandzic, H. (2005). Stichprobengröße. In G. Bentele, H.-B. Brosius & O. Jarren (Eds.), Lexikon Kommunikations- und Medienwissenschaft (S. 271-272). Wiesbaden: VS Verlag für Sozial-wissenschaften.

Bilandzic, H. (2005). Stichprobenverfahren. In G. Bentele, H.-B. Brosius & O. Jarren (Eds.), Lexikon Kommunikations- und Medienwissenschaft (S. 272). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Bilandzic, H. (2003). Lerneinheit Handlungstheorie. In CLIC - rechnergestütztes Lernsystem der Universität Erfurt zur Einführung in die Kommunikationswissenschaft. CD-ROM. Erfurt: Universität Erfurt.

Bilandzic, H. (unter Mitarbeit von Heinz Pürer, 2003). Mediennutzungsforschung (Reichweitenforschung). In H. Pürer (Ed.), Publizistik- und Kommunikationswissenschaft. Ein Handbuch (S. 308-333). Konstanz: UVK.

Bilandzic, H. (2003). Rezeptionsforschung. In H. Pürer (Ed.), Publizistik- und Kommunikationswissenschaft. Ein Handbuch (S. 333-356). Konstanz: UVK.

Koschel, F., & Bilandzic, H. (2003). Medienwirkungsforschung. In H. Pürer (Ed.), Publizistik- und Kommunikationswissenschaft. Ein Handbuch (S. 356-396). Konstanz: UVK.

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Other publications

Bilandzic, H. (2007). Rezension: R. Ayaß & J. Bergmann (Hrsg.). Qualitative Methoden der Medienforschung.Reinbek: Rowohlt, 2006. Medien & Kommunikationswissenschaft, 55 (3), 442-443.

Bilandzic, H. (2003). Rezension: Communication and emotion. Essays in honor of Dolf Zillmann Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. Zeitschrift für Medienpsychologie, 15(4), 155-156.

Bilandzic, H. (2002). Tagungsbericht von der ICA 2002 in Seoul, Korea. Zeitschrift für Medienpsychologie, 14(4), 162-163.

Bilandzic, H. (1999). Tagungsbericht: Neue Ansätze in der Publikumsforschung. Bericht vom 5. Deutsch-Französischen Mediencolloquium am 12./13. November 1998 in München. Publizistik, 44(1), 101-103.

Bilandzic, H. (1998). Wer sieht eigentlich noch richtig fern? Sage & Schreibe, 5, 40-41.

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